English version of this page

Globale perspektiver i utdanning

Forskergruppen Globale Perspektiver i Utdanning (GLOBE) har som overordnet mål å utvikle og formidle forskning og kunnskap om global bevissthet og globale prosesser av særlig relevans for barnehage-, grunnskole-, og lærerutdanningene. 

Etablert:
2021
Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Illustrasjonsbilde. Foto: GLOBE / HINN

Foto: GLOBE / HINN

Ved å forske på hvordan globale prosesser og politiske rammeverk manifesterer seg lokalt, har GLOBE som mål å utvikle og formidle ny kunnskap om temaer som bærekraftig utvikling, migrasjon, (global) flerkulturalitet, interkulturell kompetanse og forståelse, samt andre aktuelle demokratiske og politiske utfordringer.

Forskergruppen er opptatt av hvordan globale politiske føringer og politikk får utslag på nasjonalt og lokalt plan. GLOBE favner dermed også bl.a. analyser av internasjonal og nasjonal utdanningspolitikk, utviklingspolitikk, og miljø- og klimapolitikk, inkl. bærekraftsmålene.

Hva forsker vi på?

GLOBE har som mål å utvikle og formidle forskning og kunnskap knyttet til: 

... klimatiltak, interessekonflikter og bærekraftig utvikling, inkludert Bærekraftsmålene, særlig delmål 4.7: «Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetanse som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom utdanning for bærekraftig utvikling og livsstil, menneskerettigheter, likestilling, fremme av fred og ikkevold, globalt medborgerskap og verdsetting av kulturelt mangfold og kulturens bidrag til bærekraftig utvikling». Dette inkluderer særlig fagfeltet Utdanning for Bærekraftig Utvikling (UBU).

... flerkulturell, interkulturell og global kompetanse og perspektiver i lærerutdanningene, skole og barnehage, inkludert temaer knyttet til sosial, etnisk, kulturell og økonomisk diversitet, ‘indigenous knowledge’ og rasisme, samt temaer knyttet til historisk bevissthet, historisk empati og ‘decolonialization’. Dette er særlig aktuelt innenfor historiedidaktisk forskning.

... globalisering, globale prosesser, migrasjon, ulikhet, fattigdom og global bevissthet, inkludert Global Citizenship Education (GCE).

... globale, nasjonale og lokale diskurser innen ovennevnte fagfelt, samt etterstrebe kritisk refleksjon og forståelse av disse diskursene, samt av samfunnsprosesser og strukturer i sin helhet.

Mer om forskergruppen

Forskergruppen har et bredt og solid internasjonalt samarbeidsnettverk innen både utdanning og forskning. Vi har et betydelig institusjonalisert Nord-Sør-samarbeid, og Senter for Samarbeidslæring om Bærekraftig Utvikling (CCL), som er representert i forskergruppen, er tildelt UNESCO Chair for utdanning for bærekraftige levesett. GLOBE sin forskningsprofil er i tråd med nasjonale og internasjonale prioriteringer for forskning og utdanning. Forskergruppen bidrar til at det flerkulturelle perspektivet, som har vært et strategisk forskningspunkt ved LUP siden 1999, får et styrket internasjonalt perspektiv. Forskergruppens faglige profil og aktiviteter dreier seg klart inn mot utdanningsfeltet, særlig på MA og PhD-nivå, og vi etterstreber tett kontakt mellom studenter, ansatte, utdanning og forskning. 

Aktuelle prosjekter

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Eduction (CERiTE) 

Bridging the Gap in Teacher Education and Schools through Interdisciplinary Work (BRIDGES)

Global teaching for Sustainable Development (GLOSS) 

Active citizenship and gender equality through international teacher education (CIGETE)

Multicultural practicum groups and internationalisation of teacher education (MUPIT)

Sustainable Eaters: Consumers in a sustainable Norwegian food systems

Ledelsesorientert videreutdanning som nettbasert deltidsstudium - Hvordan sette det grønne skiftet ut i livet?

EduGlobe - the way to the implementation of the National Strategy for Global Education

Sustaining the professional development of teachers within schools as professional learning environments (RESPOND)

SustainALL – Sustainability Education in All-day Schools

Konferanser og arrangementer

17.- 18. juni 2024: Konferanse "Globale perspektiver i utdanning og skole" avholdes på Høgskolen i Innlandet, studiested Hamar. 

18. april 2024, kl 12.15: Seminar - Det norske Holocaust og antisemittisme 

Juleseminar 2023: "Internasjonalisering i lærerutdanningen: styrker, utfordringer og erfaringsutveksling" Hamar, aud. 4, 13. desember 2023 kl. 14:00-16:00. 

Temanummerlansering: Agora nr. 2-3 2023 "Demokratiets krise" - lansering og panelsamtale. Hamar aud. 4 21. november 2023 13:15-15:00

Foredrag og panelsamtale Samisk Språkuke 2023: Kristin Gregers Eriksen (USN) "Samisk identitet og politisk mobilisering blant unge i dag" med panelsamtale av Kristin Gregers Eriksen, Martine Greek og Jill Tove Buseth, -Hamar, Aud. 1, 25. oktober kl. 10:15-13:00

SANORD 2023: "The role of higher education in contributing to just and sustainable futures for all" INN campus Hamar, 20.-22. Sept. 2023