English version of this page
Dag Freddy Røed

Dag Freddy Røed

Stipendiat

E-post
dag.roed@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 78 15

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for nordisk språk og litteratur
Studiested Hamar

Kort om

Dag Freddy Røed er stipendiat ved programmet for Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF), og er  tilknyttet forskergruppen Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster. Navnet på Phd-prosjektet hans er Flerspråklige undervisningspraksiser i teknologitette klasserom. I prosjektet undersøkes det hvordan lærere tar i bruk nettbrett som pedagogisk verktøy i litterasitetsarbeidet i mottaksklasser og i norskundervisningen på trinn 1-4, hvor majoriteten av elevene har minoritetsspråklig bakgrunn. Hensikten med prosjektet er å utforske nettbrettet som pedagogisk ressurs for flerspråklige undervisningstilnærminger, og på den måten utvide kunnskapsgrunnlaget knyttet til lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse. 

Røed har mastergrad i Språk- og kulturfagenes didaktikk fra Høgskolen i Hedmark (2010). Forskningsinteressene hans er begynneropplæring, norsk som andrespråk, og norskopplæring for voksne innvandrere. Han har deltatt i forskningsprosjekter  innenfor disse temaene, og undervist om dem innenfor flere kurs i høyere utdanning. 

 

Publikasjoner

  • Giæver, Tonje Hilde; Stokke, Ruth Seierstad & Røed, Dag Freddy (2024). Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+). Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 10(1), s. 41–58. doi: 10.23865/njlr.v10.5841.
  • Røed, Dag Freddy & Tkachenko, Elena (2022). The Relevance of Immigrant Teachers’ Experience to Developing Professional Identity during a Teacher Requalification Program in Norway. I Karpava, Sviatlana (Red.), Handbook of Research on Multilingual and Multicultural Perspectives on Higher Education and Implications for Teaching . IGI Global. ISSN 9781799888888. doi: 10.4018/978-1-7998-8888-8.ch008.
  • Syversen, Therese Garshol & Røed, Dag Freddy (2021). «Noen er humoristiske og rørende, mens andre er irrelevante og kleine». Ungdom sine vurderingar av fire diktsamlingar skrivne for ungdom. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 57–73. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Røed, Dag Freddy (2023). Mutlilingual Teaching Practices in Technology-Rich Classrooms in Norway: Exploring tablets as a pedagogical resource.
  • Røed, Dag Freddy (2022). Ja takk, begge deler? Norske læreres oppfatninger knyttet til skriving for hånd og på tastatur i skolens begynneropplæring .
  • Røed, Dag Freddy (2022). Refleksjoner knyttet til språkkrav og språklæring for lærere med utenlandsk bakgrunn i Norge. Erfaringer fra den kompletterende lærerutdanningen ved OsloMet – Storbyuniversitetet. .
  • Bjørkvold, Tuva; Røed, Dag Freddy & Svanes, Ingvill Krogstad (2019). Metalinguistic talk in literacy events with tablets.
  • Røed, Dag Freddy; Giæver, Tonje Hilde & Stokke, Ruth Seierstad (2019). Lærerens arbeid med læringsledelse ved bruk av STL+.
  • Røed, Dag Freddy (2017). En "ny" lærerutdanning? Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 50–53.
  • Randen, Gunhild Tveit; Røed, Dag Freddy & Monsen, Marte (2017). «En lærer skal jo alltid kunne mer enn elevene sine»: Oppfatninger om språklig variasjon blant minoritetsspråklige lærere.
  • Røed, Dag Freddy (2016). Mål og mening? Om haldningane hos elevane til nynorsk og nynorskundervisning i vidaregåande skule .
  • Syversen, Therese Garshol; Håland, Kjersti Sørmoen; Rom, Bjarte & Røed, Dag Freddy (2018). Ungdomstrinn i Utvikling. Skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet 2013-2017. HINN (Hihm) som utviklingspartnere. Sluttrapport. Høgskolen i Innlandet.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum