Knut Øystein Høvik
Førstelektor
- E-post
- knut.hovik@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 76 41
- Mobilnummer
- +47 92 46 01 83
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for engelsk
Studiested Hamar,
Rom 2K219
Kort om
Knut Øystein Høvik er førstelektor i engelsk litteratur, kultur og didaktikk. Han har hovedfag i engelsk fra Universitetet i Bergen (2000).
Høvik underviser på alle studieprogrammer hvor engelsk er involvert: årsstudium i engelsk, grunnskolelærerutdanning, lektorutdanning, Kompetanse for kvalitet og Master i kultur- og språkfagenes didaktikk.
Høviks interessefelt er engelsk fagdidaktikk, og da særlig forholdet mellom kulturstudier og engelskfaget. Han er også interessert i fagets historiske utvikling og læreplanutvikling. Høvik er også involvert i flere internasjonaliseringsprosjekt.
Høvik har tidligere vært studieleder for grunnskolelærerutdanningene. Han har også vært nestleder for Nasjonalt fagorgan for engelsk. For tiden er han styremedlem for Det norske studiesenteret i Storbritannia ved University of York. Han er også leder for Norwegian Society for English Studies. I tillegg er han Store norske leksikons fagekspert på britisk og irsk historie og samtidshistorie.
I 2023 ble han tildelt status som merittert underviser ved Høgskolen i Innlandet.
Publikasjoner
-
Høvik, Knut Øystein (2023). From Burning Beds to Rising Seas: Envirnomental Issues in the Song Lyrics of Midnight Oil. I Ede, Amatoritsero; Kleppe, Sandra Lee & Sorby, Angela (Red.), Poetry and the Global Climate Crisis: Creative Educational Approaches to Complex Challenges. Routledge. ISSN 9781032508542. s. 27–40. Vis sammendrag
-
Holander, Stefan Hans Olof & Høvik, Knut Øystein (2023). Urfolksperspektiver i engelskfaget. I Figenschou, Gøril; Karlsen, Silje Solheim & Pedersen, Helge Christian (Red.), Ávdnet. Samiske tema i skole og utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-05804-7. s. 299–314. Fulltekst i vitenarkiv
-
Høvik, Knut Øystein (2017). Fra British Club til Global English: Engelskfag i utvikling. I Løtveit, Morten (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. Oplandske Bokforlag. ISSN 9788275182515. s. 191–217.
-
Buseth, Jill Tove; Øyehaug, Anne Bergliot; Didham, Robert James; Høvik, Knut Øystein & Martinsen, Marianne (2024). Lærerutdanneres syn på tverrfaglighet i lys av bærekraftskompetanser .
-
Heggernes, Sissil Lea; Drange, Eli-Marie D. & Høvik, Knut Øystein (2023). Interculturality, language learning and professional development through in-service courses for L3 teachers in Norway .
-
Høvik, Knut Øystein (2023). Margaret Thatcher. [Radio]. Historier som endret verden.
-
Tjitemisa, Colin; Høvik, Knut Øystein; Klein, Jørgen & Wikan, Gerd Nora (2023). Lessons Learned from Multicultural Practicums.
-
Høvik, Knut Øystein; Øyehaug, Anne Bergliot; Buseth, Jill Tove & Didham, Robert James (2023). Teacher educators and their views on interdisciplinary teaching.
-
Høvik, Knut Øystein; Didham, Robert J.; Øyehaug, Anne Bergliot; Martinsen, Marianne & Buseth, Jill Tove (2023). Teacher Educators and Their Views on Interdisciplinary Teaching.
-
Høvik, Knut Øystein; Wikan, Gerd Nora; Klein, Jørgen & Tjitemisa, Collin (2023). Lessons Learned from Multicultural Practicums.
-
Høvik, Knut Øystein (2023). The Educational Potential of Song Lyrics for Understanding Environmental Challenges: The Case of Midnight Oil.
-
Høvik, Knut Øystein (2023). Camilla (dronning av Storbritannia). Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
-
Høvik, Knut Øystein & Holander, Stefan Hans Olof (2023). Det samiske i en global kontekst: urfolksperspektiver i engelskfaget .
-
Høvik, Knut Øystein (2023). Rapport fra ekstern gruppe i forbindelse med periodisk studieprogramevaluering for grunnskolelærerutdanningene ved Høgskulen i Volda.
-
Høvik, Knut Øystein (2022). Indigenous Perspectives in the English Subject.
-
Høvik, Knut Øystein (2022). Erfarte utfordringar og suksesskriterium.
-
Høvik, Knut Øystein (2022). Urfolksperspektiver i engelskfaget.
-
Høvik, Knut Øystein (2022). FA-cupen - 150 år. [Internett]. Pod Britannia.
-
Høvik, Knut Øystein (2022). FA-cupen 150 år – har drømmen om Wembley falmet?
-
Høvik, Knut Øystein (2022). The Troubles på stor og liten skjerm.
-
Høvik, Knut Øystein & Mustad, Erik (2022). Behovet for sannhet er ennå påtrengende. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
-
Høvik, Knut Øystein (2021). Urfolksperspektiver i engelskfaget: muligheter og utfordringer.
-
Høvik, Knut Øystein (2019). Engelskfaget i Fagfornyelsen.
-
Høvik, Knut Øystein & Sandhaug, Christina (2019). English in Norway: Second or Foreign Language Teaching? .
-
Høvik, Knut Øystein & Sandhaug, Christina (2019). English in Norway: Second or Foreign Language Teaching? .
-
Høvik, Knut Øystein (2019). English subject curriculum: Still inspired by the Common European Framework of Reference for Languages?
-
Høvik, Knut Øystein (2018). Frykter for dannelsen. [Avis]. Klassekampen.
-
Høvik, Knut Øystein (2018). Engelskfaget i Fagfornyelsen.
-
Høvik, Knut Øystein (2018). Hvordan skape en internasjonal lærerutdanning? .
-
Høvik, Knut Øystein (2017). Teacher Education at Inland Norway University of Applied Sciences: Strengths and Possibilities.
-
Høvik, Knut Øystein (2017). Teachers’ experience of hosting and mentoring Norwegian student teachers 2) Poetry and Literature for use in the Namibian and Norwegian English-language classrooms. .
-
Høvik, Knut Øystein (2017). NOTED: Multicultural Practicum Groups and Internationalisation of Teacher Education.
-
Høvik, Knut Øystein (2016). Nynorsk i lærerutdanningen.
-
Høvik, Knut Øystein (2013). George Best: Northern Ireland’s paradoxical peacemaker. British Politics Review. ISSN 1890-4505. 8, s. 8–8.
-
Høvik, Knut Øystein & Seriot, John S. (2007). Role Play in the EFL Classroom.
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum