English version of this page
Marianne Eek

Marianne Eek

Førsteamanuensis

E-post
marianne.eek@inn.no
Telefonnummer
+47 62 59 79 72

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for nordisk språk og litteratur
Studiested Hamar, Rom 2K220

Kort om

Marianne Eek er førsteamanuensis ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet. Hun har allmennlærerutdanning, mastergrad i Kultur- og språkfagenes didaktikk fra INN og doktorgrad i andrespråksdidaktikk fra INN. Hun har tidligere arbeidet som lærer i grunnskolen, og med grunnleggende norskopplæring, numerasitet og grunnskoleopplæring for voksne innvandrere. 

I mai 2021 disputerte hun på avhandlingen Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet – En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn. Forskningsinteresser er på fagfeltetene andrespråksdidaktikk og sosiolingvistikk, og retter seg mot flerspråklighet og språkideologier, sosial rettferdighet i utdanning, deltakerperspektiver i andrespråkslæring, identitet og investering i andrespråkslæring, bruk av førstespråket i andrespråkslæring, læring av fag på andrespråket, arbeidsrett norskopplæring og litterasitet og numerasitet i en andrespråksdidaktisk kontekst. Hun er tilknyttet forskergruppen Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster ved Høgskolen i Innlandet.

Se Cristin for publikasjoner.

Marianne Eek is an associate professor in Norwegian at Inland Norway University of Applied Sciences. In May 2021 she defended her dissertation Multilingual assistants, investment and social justice - A study of the use of multilingual assistants in Norwegian language teaching for adult newcomers with limited formal schooling. She have previously worked as a teacher in primary school, and with second language teaching, literacy and numeracy for adult immigrants.

Her research interests are in the fields of second language learning and sociolinguistics, with a focus on multilingualism and language ideology, social justice in education, participant perspectives in second language learning, identity and investment in second language learning, the use of the first language in second language learning, learning of school subjects in the second language, employment programs in second language teaching courses for adult newcomers and literacy and numeracy in the context of second language learning. She is a member of the research group Language Didactics in Multilingual Contexts at Inland Norway University of Applied Sciences.

Publications: Cristin

Publikasjoner

  • Eek, Marianne (2023). Multilingual language assistants, investment and social justice in second language learning for adult newcomers. Studies in the Education of Adults. ISSN 0266-0830. s. 1–19. doi: 10.1080/02660830.2023.2276583.
  • Eek, Marianne (2023). Tilnærminger til numerasitetsundervisning for voksne nyankomne uten skolebakgrunn. I Bugge, Edit & Carlsen, Cecilie Hamnes (Red.), Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202725310. s. 186–208.
  • Monsen, Marte & Eek, Marianne (2022). ‘Because I Was the Only One Who Dared’: Approaches to Multilingual Repertoires in Adult Language Training. I Monsen, Marte & Steien, Guri Bordal (Red.), Language Learning and Forced Migration. Multilingual Matters. ISSN 9781800412255. s. 77–90.
  • Eek, Marianne & Monsen, Marte (2021). Numerasitet og voksne nyankomne med liten skolebakgrunn - En utprøving av intervju med tolk som kartleggingsmetode. I Monsen, Marte & Pájaro, Verónica (Red.), Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202687373. s. 146–167.

Se alle arbeider i Cristin

  • Eek, Marianne (2024). Ressursmodellen for numerasitetsundervisning som analytisk verktøy og pedagogisk rammeverk.
  • Eek, Marianne (2024). Forestilte identiteter og investering i andrespråket.
  • Eek, Marianne (2024). Language learning and language practices outside the classroom for adult newcomers.
  • Eek, Marianne; Thyness, Hilde & Lexander, Kristin Vold (2024). Språklæring og språkpraksiser utenfor klasserommet for voksne nyankomne - Språklig integrasjon og medborgerskap.
  • Eek, Marianne (2023). Numerasitetsundervisning for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn .
  • Eek, Marianne (2023). En ressursmodell for numerasitetsundervisning – analytisk verktøy og pedagogisk rammeverk.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen; Alstad, Gunhild Tomter & Eek, Marianne (2023). Barnehage og voksenopplæring, uformelle og formelle læringsarenaer, språkvitenskap og utdanningsvitenskap: spenn i norsk andrespråksdidaktisk forskning.
  • Eek, Marianne (2023). Å nærme seg arbeidsrettet norskopplæring fra ulike vinkler - et aksjonsforskningsprosjekt.
  • Eek, Marianne (2023). Språkhjelperes stillasbygging i klasserommet – arbeid med språkets mening, språkets form og språket i bruk.
  • Eek, Marianne (2023). Andrespråkslæring, motivasjon og investering.
  • Eek, Marianne (2023). FN´s bærekraftsmål – tilgang til rettferdig og inkluderende kvalitetsutdanning for alle innen 2030. Hvor er vi?
  • Eek, Marianne (2022). Numerasitet, ressursperspektiv og flerspråklig støtte .
  • Eek, Marianne (2022). Numerasitet, ressursperspektiv og flerspråklig støtte .
  • Eek, Marianne (2022). 10-årsjubileum PROFF - «Hvis ingen kan hverandres språk, hvordan kan vi da kommunisere?».
  • Eek, Marianne (2022). En kommunikativ, en sosiokulturell og en biografisk tilnærming til arbeidsrettet norskopplæring.
  • Eek, Marianne (2022). Flerspråklige assistenter i andrespråksundervisning for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn.
  • Eek, Marianne (2022). Motivasjon og investering som forskningstilnærminger i forskning på andrespråkslæring: Teoretiske og analytiske utfordringer.
  • Eek, Marianne; Tkachenko, Elena & Fondevik, Birgitte (2022). Språkhjelpere og pedagogisk transspråking i norskopplæring for voksne andrespråksinnlærere i Norge (panel).
  • Eek, Marianne (2022). Flerspråklige praksiser i andrespråkslæring for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn.
  • Eek, Marianne (2022). Flerspråklighet og ressursperspektiv i fagplaner - Presentasjon av ph.d.-prosjektet Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet.
  • Eek, Marianne (2022). Stadig vanskeligere å få familiegjenforening. Avisa Vårt land.
  • Eek, Marianne (2021). Motivasjon og/eller investering som forskningstilnærming i andrespråksforskningen?
  • Eek, Marianne (2021). Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet – En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn.
  • Eek, Marianne (2021). Multilingual language assistants, investment and social justice in second language learning.
  • Eek, Marianne (2021). Språkstøtte i norskopplæringen for voksne nyankomne.
  • Eek, Marianne (2021). Et ressursperspektiv i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
  • Monsen, Marte & Eek, Marianne (2021). Multilingual repertoires in the classroom.
  • Eek, Marianne (2021). Hverdagsmatematikk og bruk av språkhjelpere i voksenopplæringen.
  • Eek, Marianne (2020). Basmatematik med språkhjälpare.
  • Eek, Marianne (2020). Hverdagsmatematikk og bruk av språkhjelpere.
  • Eek, Marianne (2019). Numeracy training and the use of bilingual assistants.
  • Eek, Marianne (2019). Basismatematikk og bruk av språkhjelpere (Perusmatematiikka ja kieliavustajien käyttö) .
  • Eek, Marianne (2019). "Vi kan ikke kommunisere hvis ikke språkhjelperen er der".
  • Eek, Marianne (2019). Identity, investment and the use of language sponsors in literacy training for adult minority students with limited formal schooling - participants´voices.
  • Eek, Marianne (2019). Muligheter og utfordringer i flerspråklige og flerkulturelle forskningsintervjuer.
  • Eek, Marianne (2019). Numeracy, voksne minoritetsspråklige og bruk av språkhjelpere.
  • Eek, Marianne (2018). Kartleggingsintervjuer med bruk av tolk for voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn.
  • Eek, Marianne (2018). Bruk av morsmålet i kartlegging av numeracy-ressurser hos voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn.
  • Eek, Marianne (2018). Hverdagsmatematikk og bruk av språkhjelpere.
  • Eek, Marianne (2018). Basismatematikk og bruk av språkhjelpere.
  • Eek, Marianne (2018). Numeracy og voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn.
  • Eek, Marianne (2021). Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet: En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-257-3.
  • Eek, Marianne (2017). Numeracy og voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn. Høgskolen i Innlandet.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Elias Hofgaards Hus (Kontorbygget)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2K220
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum