Vettug viten både i Hamar og Lillehammer

Nå blir det månedlige arrangementer med forskere fra HINN på bibliotekene i Hamar og Lillehammer. Først ut er Gregory Ferguson-Cradler.

Portrett

Gregory Ferguson-Cradler er førsteamanuensis i økonomisk historie ved Høgskolen i Innlandet (foto: Lars Bjarne Mythen/HINN)

Krigen og hvordan den påvirker Russland, russisk økonomi og russeres hverdagsliv, er temaet for første etappe i vårens serie Vettug viten-arrangementer.

Førsteamanuensis Gregory Ferguson-Cradler har selv bodd og jobbet i Russland, og har sett på blant annet de vestlige sanksjonene mot Putins Russland og i hvilken grad de fungerer som ønsket.

Han skal først til Hamar kulturhus 25. januar og dagen etter til Lillehammer bibliotek og litteraturhus.

Utvides til Hamar

Vettug viten er en arrangementsserie som Høgskolen i Innlandet startet sammen med biblioteket på Lillehammer for ett år siden, for å bygge bro mellom byen og det vi driver med her på høgskolen. Forskerne forteller om noe de er opptatt av og brenner for, tilrettelagt for vanlige, interesserte folk.

Deretter har det vært månedlige arrangementer, og under Forskningsdagene daglige arrangementer med Vettug viten.

Nå i 2023 blir det også faste Vettug viten  i samarbeid med Hamar bibliotek, lagt til foajeen på bakkeplan i kulturhuset i byen.

Mens arrangementene på Lillehammer starter så tidlig som 08.30 om morgenen, som et tilbud på vei til jobb eller skole, blir arrangementene på Hamar lagt til lunsjtid, fra 11.30-12.00.

Vårens program

Blant temaene ellers i vår er blant annet sosiale medier og hvordan de påvirker psyken vår ved Lars Lien, professor og spesialist i samfunnsmedisin og psykiatri. Bente Ohnstad og Mette Sønderskov skal snakke om barnevernet og hvor grensen går mellom hjelp og inngrep. Gjermund Forfang Rongved stiller spørsmålet om det hele norske samfunnet er beredt – enten det gjelder krig eller andre samfunnssikkerhetskriser. Ole Gunnar Austvik skal snakke om strømpriskrisens årsaker. Hvor langt – eller kort – likestillingen i fotballen har kommet er tema for Bente Skogvang.

Logo vettug viten

Av Erlend Moe