De to største religiøse minoritetene i Norge er muslimske trossamfunn og Den katolske kirke. Disse har også mange medlemmer med innvandrerbakgrunn. Hvordan er trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hva tenker barna og de unge selv om forholdet mellom denne undervisningen og KRLE-undervisningen på skolen? Hvordan møter skolen elever fra religiøse minoriteter? Og hva tenker elever i offentlig skole om religions- og livssynsmangfold?
Dette er hovedspørsmålene FAITHED-prosjektet leter etter svar på. Feltet er mangfoldig og lite utforsket. Geografiske forskjeller er et viktig perspektiv i studien. Mye forskning om minoriteter i Norge har vært konsentrert om storbyer. Å være katolikk eller muslim på bygda kan fortone seg helt annerledes. Prosjektet vil samle data både fra Østlandet og Vestlandet, og både fra storby og landsbygd.
Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd med en ramme på nesten 12 millioner kroner. Prosjektperioden går over fire år, 2021–2025. Fire institusjoner deltar i FAITHED-prosjektet: Høgskolen i Innlandet, Høgskulen i Volda, PRIO Institutt for fredsforskning og KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning. Et tverrfaglig team av religionsforskere, skoleforskere og samfunnsforskere medvirker, deriblant to PhD-stipendiater. Prosjektleder er professor Anders Aschim, Høgskolen i Innlandet. En rådgivende gruppe internasjonale eksperter fra Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia er også tilknyttet prosjektet.
Prosjektfinansiering og -partnere
- Finansiering: Norges Forskningsråd (FINNUT)
- Prosjektpartnere: Høgskulen i Volda, KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, PRIO Peace Research Institute, Oslo