English version of this page

Anvendt engelsk språkvitenskap

Forskningsgruppen Anvendt engelsk språkvitenskap er kjent som 'ELiU': English Language in Use. Medlemmene av forskergruppen er både erfarne og nylig etablerte forskere ved Institutt for Engelsk ved HINNs Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Forskergruppen samarbeider aktivt med forskere fra fakultetets Institutt for nordisk språk og litteratur og fra andre institusjoner, både nasjonalt og internasjonalt.

Etablert:
2012
Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde:
Språk og litteratur
en stabel bøker og bokstavklosser som staver "English"

Foto: Colourbox

ELiUs forskning er evidensbasert, med data hovedsakelig fra korpora. I korpuslingvistikk undersøker man autentisk talespråk og skriftspråk med data fra språkkorpus, altså tekstsamlinger som er maskinlesbare og søkbare. Ved å f. eks. bruke korpora med engelsk fra innlærere (både skrift og tale) kan man kartlegge både hvilke aspekter ved målspråket innlærere behersker og hvilke som er utfordrende for dem, og også identifisere faktorer som kan påvirke språklig utvikling.

Hva forsker vi på?

Medlemmene av ELiU forsker innen mange forskjellige tematiske områder, med spennvidde fra tekstkoherens til metaforbruk. Vi arbeider også innen kontrastiv lingvistikk, for eksempel gjennom flerspråklige korpora, hvor man kan identifisere strukturelle likheter og forskjeller mellom språk (som for eksempel engelsk og norsk). Noen av oss arbeider også med potensialet som ligger i bruk av språkkorpus i klasserommet. De siste årene har gruppen utvidet vår rekkevidde til å inkludere enda flere sider ved det engelske språket i bruk, med et bredere utvalg av datamateriale.

Mer om forskergruppen

Prosjekter:

Corpus of Student Teachers’ Writing (STEW): Prosjektet har som mål å lage en database av studenttekster som kan brukes til å forske på språk og forbedre undervisning. Vi samler inn tekster fra alle studenter ved HINN som ønsker å delta, både på engelsk og norsk. Ett av prosjektets mål er å ha longitudinell data på studenters akademiske skriving. Kontaktperson: Petter Hagen Karlsen

Postgraduate Academic Writing in Norway (PAWN). Prosjektet utforsker akademisk skriving på master- og doktorgradsnivå. Datainnsamling av studenttekster (masteroppgaver og doktoravhandlingen over flere disipliner, fra høgskoler og universiteter i Norge) ble gjennomført i 2018. Prosjektets overordnede mål er å undersøke utviklingen i akademiske skriveferdigheter og studere disiplinære særtrekk. Kontaktperson: Sylvi Rørvik

Metaphor in Academic Talk: L2 metaphor production in Higher Education CLIL discussion seminars (MetCLIL). Prosjektet utforsker metaforbruk i akademiske diskusjonsseminarer i situasjoner hvor engelsk er undervisningsspråk, også kjent som CLIL (Content and language integrated learning). Prosjektet, finansiert av det spanske forskningsrådet (CSIC), ledes ved Universidad de Extramadura i Spania og er et samarbeid mellom forskere fra Nederland, Sverige, Italia, Portugal, Storbritannia og Norge (HINN). Kontaktperson: Susan Nacey

Multilingual student translation corpus (MUST). Innsamling av tekster til et internasjonalt oversettelseskorpus, en samling oversettelser fra studenter på universitetsnivå i forskjellige europeiske land, både til og fra studentenes førstespråk. Formålet med korpuset er å gjøre det mulig å studere både språklæring (for eksempel gjennom oversettelser fra førstespråk til andre språk) og oversettelse (for eksempel gjennom utfordringer og oversettelsesløsninger). MUST samles inn ved Centre for English Corpus Linguistics ved Université catholique de Louvain. Den norske delen av korpuset ledes fra Universitetet i Agder, med bidrag fra Universitetet i Oslo og HINN. Kontaktperson: Siri Fürst Skogmo

Corpus of laterals project (COLATERAL): Prosjektet undersøker /l/-lyder (lateraler) med tanke på å kartlegge de akustiske og artikulatoriske forskjellene mellom lateraler i tre språk, engelsk, norsk og tysk. Vi har gjort opptak av lateraler fra informanter med morsmålskompetanse i de tre språkene, og fra både vanlig tale og klassisk sang. Forskningsresultatene vil bli anvendt i undervisningen av engelsk og tysk fonetikk og sangfonetikk. Prosjektet er et samarbeid mellom forskere ved INN og UiO/Norges Musikkhøgskole. Kontaktperson: Gjertrud F. Stenbrenden

ELiU doktorgradsprosjekter (mer informasjon på forskergruppens engelske nettsider):

  • Individual aspects of fluency: A contrastive study of utterance fluency variations in native and interlanguage speech. Kontaktperson: Hege Larsson Aas
  • A Corpus-Based Network Approach to Second Language Acquisition and Teaching Kontaktperson: Linda Gerisch
  • Analysis of metaphors about studying during the coronavirus pandemic in written learner English of Finnish students Kontaktperson: Renata Turunen

Fullførte doktorgradsprosjekter:

  • How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools (lenke til avhandling i Brage her) av Barry Kavanagh
  • Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward (lenke til avhandling i Brage her) av Petter Hagen Karlsen

Tidligere prosjekter

Den norske delen av Louvain International Database of Spoken English Interlanguage (LINDSEI – ferdig, men ikke ennå publisert): Intervjuer på engelsk med norske engelskstudenter. Korpuset blir publisert i LINDSEIs andre utgave.

Norwegian-English Student Translations (NEST): Et tospråklig korpus med oversatte tekster skrevet av norske engelskstudenter, og relevant metadata. NEST er søkbart, tagget og fritt tilgjengelig her.

Tracking Written Learner Language (TRAWL). Et longitudinelt korpus av autentiske studenttekster og relevant metadata, samlet av CorLing-medlemmer i samarbeid med forskere ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Agder og Centre for English Corpus Linguistics ved Université catholique de Louvain. Tekstene er skrevet på engelsk av norske elever fra 5. trinn til videregående, gjennom en periode på minst tre år. TRAWL-prosjektet forsker på utvikling av skriveferdighet i engelsk gjennom hele skoleløpet, fra ulike vinkler. I 2019 ble prosjektet overført fra HINN til Universitetet i Oslo og nettsiden finnes her: TraWL.

Konferanser og arrangementer

SpINN - Språkforskning innafor (SpINN) er en årlig konferanse der språkforskere ved LUP ved Høgskolen i Innlandet møtes for å presentere sin forskning for hverandre og for andre interesserte. Konferansen arrangeres sammen med forskergruppen Språk og samfunn.

 

Gjesteforelesninger 2020-2021:

  • Signe Oksefjell Ebeling, Universitetet i Oslo: Compiling corpora of student writing (3.11.2021)
  • Elena Semino, Lancaster University: Corpus approaches to health communication (26.5.2021)
  • Fiona Farr, University of Limerick: More than words: phraseology in the reflective practice discourses of ELTE (28.4.2021)
  • Frazer Heritage, University of Birmingham: Videogame data from a corpus perspective (24.3.2021)
  • Elen LeFoll, Universität Osnabrück: Attempting to bridge the corpus linguistics research-practice gap with the creation of an Open Educational Resource by and for (student) teachers (24.2.2021)
  • Tove Larsson, University of Arizona: On linguistic interpretability in corpus linguistics (8.12.2020)
  • Dan McIntyre & Brian Walker, University of Huddersfield: Stylomitry (10.11.2020)

Nettverk

Flere medlemmer i forskergruppen er også med i forskergruppen Engelsk språk og korpuslingvistikk (ELC) ved Universitetet i Oslo.

Professor II Fiona Farr er leder for Centre of Applied Linguistics ved University of Limerick.