English version of this page

Studieplan og opplæringsdel for ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF)

Doktorgradsstudiets overordnede siktemål er å bidra til å styrke det vitenskapelige kunnskaps- grunnlaget for lærerutdanningene og samtidig det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for profesjonsutøvelse i skole, barnehage og andre læringsarenaer, som kulturskoler. På denne måten understøtter ph.d.-programmet Fakultet for lærerutdanning og pedagogikks egne utdanninger og bidrar samtidig til nasjonal og internasjonal utdanningsvitenskapelig forskning.

PROFFs studieplan

Studieplanen beskriver bl.a. doktorgradsstudiets læringsutbytte, målgruppe, opptakskrav, innhold, oppbygging og organisering.

Her kan du laste ned og lese siste versjon av studieplanen for ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF).

Om PROFFs opplæringsdel

Opplæringsdelen er på 30 studiepoeng og består av obligatoriske og valgfrie emner.

Opplæringsdelen skal styrke den enkeltes grunnlag for arbeid med egen avhandling og gi breddeorientering innenfor sentrale og relevante forskningsteoretiske, -metodiske og -etiske temaer og problemstillinger. Du finner mer informasjon om opplæringsdelen  i PROFFs studieplan.

Nedenfor finner du en oversikt over opplæringsdelen, og du kan laste ned emneplaner og pensum for aktuelle emner.

Obligatoriske emner (22 stp.)

  • A. Vitenskapsteori og forskningsetikk (8 stp.)
  • B. Profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Teoretiske perspektiver (6 stp.)
  • C. Vitenskapelige forskningsmetoder (6 stp.)
  • D. Avhandlingsseminar (1 stp.).
    Avhandlingsseminaret gjennomføres som midtveis- og sluttseminar. Retningslinjene for de to evalueringene er beskrevet i Supplerende retningslinjer for ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag.
  • E. Faglig formidling (1 stp.).
    Ph.d.-stipendiatene skal formidle temaer og resultater fra eget avhandlingsarbeid på minst én internasjonal vitenskapelig konferanse (formidling til andre forskere) og til minst én annen målgruppe, f.eks. studenter eller ansatte i barnehage, skoler, lærerutdanning og utdanningssektoren for øvrig.

Valgemner (8 stp.)

Kategori B: Teoretiske perspektiver (4 stp.)

Ett valgemne skal være i kategori B: Teoretiske perspektiver (4 stp.)

Kategori C: Forskningsmetoder (4 stp.)

Ett valgemne skal være i kategori C: Forskningsmetoder (4 stp.)

Publisert 21. des. 2022 09:04 - Sist endret 25. aug. 2023 14:36