Samling av DNF og AMEK i et nytt fakultet

Styret ved Høgskolen i Innlandet har besluttet å slå sammen høgskolens to fakulteter for film, tv og spill; Den norske filmskolen (DNF) og Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK).

En rapport om samarbeid ble sendt på høring før sommeren 2023. 51 høringsuttalelser kom inn. Rektor leverte sin innstilling tidlig i desember, og styret behandlet saken i et møte 14. desember 2023.

Bakgrunn

Utdanning og forskning innen film, tv og spill er i dag organisert i to fakulteter ved høgskolen. Den norske filmskolen er et eget fakultet, mens TV-skolen og Spillskolen utgjør Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi, AMEK.

Styret ved Høgskolen i Innlandet ønsker økt samarbeid mellom fakultetene, og har bedt om at dette utredes.

Arbeidet med utredningen startet opp høsten 2022. Dekanene ved fakultetene ledet prosessen. Medarbeidere ble engasjert i arbeidsgrupper som ga innspill. Studentene ble informert og invitert til å gi tilbakemeldinger. Saken ble diskutert i fakultetsråd hvor også eksterne aktører deltar, og i formelle fora internt ved høgskolen.

Våren 2023 leverte dekanene sin utredning i form av en rapport med en anbefaling til rektor.

Anbefaling fra dekanene

Dekanene har anbefalt at dagens tre skoler videreføres som Den norske filmskolen, Den norske tv-skolen og Den norske spillskolen, men i et samlet fakultet.

Dekanenes vurdering er at de tre skolene samlet vil være et av de største og sterkeste fagmiljøene innen kunstnerisk og praktisk-estetisk utdanning på mediefeltet i Norden.

De viser til at både film- og medielandskapet, og teknologien, har endret seg dramatisk, og vurderer at skolene samlet vil stå bedre rustet til å møte forventningene og behovene i en bransje i stadig endring.

Protester fra studenter

Studenter ved Den norske filmskolen (DNF) aksjonerte før sommeren ved å ikke møte til undervisning. Studentene opplevde at de ikke var godt nok hørt i prosessen som ledet fram til dekanenes rapport som nå er på høring.

Før aksjonen trådte i kraft, leverte studentene en skriftlig klage på prosessen. Det var enighet om at studentene skulle skrive en merknad om dette, men det ble ikke etablert en omforent forståelse av om merknaden skulle være en del av rapporten.

Merknaden på prosessen ble ikke inkludert i rapporten, slik studentene forventet, men den kan nå leses her. Høgskolen står bak prosessen og dekanenes rapport.

Studentene avsluttet aksjonen før studiestart 14. august etter dialog med høgskolens ledelse gjennom sommeren.

Ledelsen og studentene er enige om rammene for den videre prosessen høsten 2023, inkludert studentenes rolle i å oppsummere høringsinnspill.

Høring og høringsoppsummering

Dekanenes rapport og anbefaling ble sendt på bred høring hvor både ansatte, studenter, film-, tv- og spill-bransje og andre interesserte ble invitert til å gi innspill.

Høringsfristen var 15. september 2023. Det kom inn 52 uttalelser. 51 ble levert innen fristen, mens Innlandet fylkeskommune fikk utsatt frist fordi deres uttalelse måtte til politisk behandling før den kunne leveres.

Et høringssekretariat ble opprettet for å levere en samlet gjennomgang av de perspektivene som kom frem i høringsuttalelsene. Gruppen hadde representanter fra høgskolens ledelse, fagansatte og teknisk-administrativt ansatte ved begge fakulteter, og studenttillitsvalgte fra begge fakulteter.

Gruppa leverte sin oppsummering av høringen i begynnelsen av november.

Beslutning

Rektor utformet en foreløpig innstilling til høgskolestyret i saken. Dekanene ved DNF og AMEK er del av rektors ledergruppe og har vært rådgivere for rektor i arbeidet med innstillingen.

Dekanenes rapport og anbefaling, innkomne høringsinnspill og sekretariatets oppsummering av høringen var del av grunnlaget for rektors foreløpige innstilling. Denne ble drøftet i relevante fora med interne og eksterne aktører, før en endelig innstilling ble sendt til høgskolens styre.

Høgskolestyret behandlet saken i et styremøte 14. desember 2023. Styret besluttet at de to fakultetene skal slås sammen til ett, og at de tre skolene Den norske filmskolen, TV-skolen og Spillskolen videreføres i det nye fakultetet. Fakultetet skal være etablert fra 1. august 2024.

Videre prosess

Planleggingen av den videre prosessen etter styrets beslutning pågår. Mer informasjon kommer senere.

Tidsplan høsten 2023

15.09: Fristen for å levere høringsuttalelser gikk ut.

November

07.11: Høringssekretariatet leverte en oppsummering av innkomne høringsuttalelser.

Tidsplan for videre arbeid ble lagt fram i hovedarbeidsmiljøutvalg (HAMU), rektors ledermøte og IDF-møte med tillitsvalgte.

16.11: Rektor informerte om sin foreløpige innstilling i digitalt allmøte for studenter og ansatte ved AMEK og DNF.

22.11: Høgskolestyret ble orienterr om rektors foreløpige innstilling i et styremøte.

Rektor orienterte bransjeorganisasjoner om den foreløpige innstillingen i et digitalt møte.

Rektors foreløpige innstilling ble lagt fram blant annet fram i informasjons- og drøftingsmøter (ID-møter), lokale arbeidsmiljøutvalg (LAMU) og studieprogramutvalg (SPU) og fakultetsråd ved begge fakulteter.

29.11: Rektors ledermøte diskuterte saken.

Desember

07.12: Endelig innstilling ble sendt til høgskolestyret.

14.12: Høgskolestyret behandlet saken og besluttet å etablere et nytt og samlet fakultet.