English version of this page

Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser - SAPP

Forskergruppa 'Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser', forkortet til SAPP, er opptatt av å undersøke, forstå og utvikle pedagogiske praksiser

Etablert:
2022
Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde:
Oppvekst og utdanning
En gruppe ved et piano, en ung mann spiller og to små jenter synger. (Foto: Colourbox)
Foto: Colourbox

Pedagogiske praksiser kan betraktes som møter mellom subjekter. Vår forskning springer ut fra en interesse for hvordan slike møter utgjør, og bidrar til å skape, rammer for individuell og kollektiv vekst og dermed til å bygge fellesskap og samfunn.

Vi undersøker praksiser av ulik art og på ulike nivå, med mål om å bidra til kunnskap om hvordan institusjoner og aktiviteter kan ivareta det hele mennesket, og det mangfoldige fellesskapet.

Vi møtes jevnlig både digitalt og på campus på Lillehammer. Er du interessert i gruppas tematikk, eller noen av våre prosjekter? Ta gjerne kontakt med oss!

Hva forsker vi på?

Forskningsprosjektene våre stiller spørsmål som: Hvilke bidrag kan skoler gi til barn og unges helse og livsmestring? Hva er god og helhetlig seksualitetsundervisning? Hvordan kan skoler bidra til å forebygge unges utenforskap? Hva er muligheter og barrierer når det gjelder å oppnå tverrsektorielt samarbeid? Hvordan kan undervisning legge til rette for studenters utvikling av akademiske kompetanser? Hvordan kan høyere utdanning legge til rette for transformative læringserfaringer? Hva karakteriserer mikrokulturer der ansatte i høyere utdanning samarbeider om å utvikle undervisningskvalitet? 

Mer om forskergruppen

Medlemmene i forskergruppa kommer fra den tidligere forskergruppa 'Barn, unge og folkehelse' og deltakerne i et prosjektsamarbeid mellom undervisere på førsteårsstudiet i pedagogikk. Gruppa har to tematiske hovedspor.

1. Barn og unges fellesskap og deres danning og livskvalitet.

2. Kvalitetsarbeid og transformative undervisningspraksiser i høyere utdanning. 

For begge sporene gjelder at forskningen er opptatt av det hele mennesket. Utvikling, helse og læring henger sammen, og dette utfordrer praksisfelt som arbeider med barn og unge så vel som høyere utdanning og forskning, til utvikling av tverrfaglige forståelser og praksiser. Vår forskning er derfor forankret i vitenskapssyn som framhever betydningen av transfaglighet i arbeid med kunnskapsproduksjon.

Publikasjoner

Publikasjoner fra 2022, se Cristin for full oversikt over enkeltmeldemmers publikasjoner

  1. Mælan, E.N. & Drugli, M.B. (2022). Gode relationer i dagtilbud. Dafolo forlag
  2. Mælan, E.N. & Drugli, M.B. (2022). Gode relasjoner i barnehagen. Gyldendal forlag.
  3. Nyhus, L. (2022). «Skoleutviklingens ontologi – hva skjer, kan og bør skje?» i Helstad, & Mausethagen, S. Skoleutvikling : i forskning, politikk og praksis (1. utgave.). Cappelen Damm akademisk.
  4. Riese, H., Hilt, L. T., & Abamosa, J. Y. (2023). The Migratory Experience: Challenging Inclusionary Measures. In E. J. Done (Ed.), International Perspectives on Exclusionary Pressures in Education: How Inclusion becomes Exclusion. Palgrave Macmillan.
  5. Riese, H., Søreide, G. E., & Hilt, L. T. (2022). How to frame standards and standardisation in education. In Educational Standardisation in a complex world (pp. 3-25). Emerald Group Publishing Limited.
  6. Hilt, L. T., & Riese, H. (2022). Mastering life through skills: risk prevention through "standards of the self" in health and life-skills education. In Educational Standardisation in a complex world (pp. 143-163). Emerald Group Publishing Limited.
  7. Riese, H., & Hilt, L. T. (2022). The Purpose of Education and the Future of Bildung. In Rethinking Education in Light of Global Challenges. Scandinavian Perspectives on Culture, Society and the Anthropocene. Routledge.
  8. Riese, H. (2022) Introduksjon: Aksjonsforskning, kunnskapssyn og politisk innramming. I: Ulvik, M., Riese, H., & Roness, D. (Eds.). (2022). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. 2. Utg.
  9. Riese, H., Hilt, L., & Søreide, G. E. (Eds.). (2022). Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited.
  10. Ulvik, M., Riese, H., & Roness, D. (Eds.). (2022). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. 2. Utg.

Konferanser og arrangementer

8. februar 2023, Lillehammer. Workshop med Professor Joan DeJaeghere, University of Minnesota: "Life skills in Nordic Eudcation and in other contexts".

9. februar 2023, Lillehammer.  Åpen forelesning med Professor Joan DeJaeghere, University of Minnesota: “The role of education in achieving social justice. Thinking with capability, acting in context.”

9. februar 2023, Lillehammer. Seminar med Professor Joan DeJaeghere, University of Minnesota: “Academic literacy and subjectivation. Two mutually constituting processes”. 

Nettverk

Gruppa består av lærere/forskere fra Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP), Fakultet for helse og sosialvitenskap (HSV) og fra Handelshøgskolen – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap (HHS), inkludert Østlandsforskning samt en del assosierte medlemmer fra også flere miljø. 

Assosierte medlemmer:

  • Leigh Price,  Førsteamanuensis,    LUP
  • Elisabeth Suzen,    Førsteamanuensis,    LUP
  • Mette Sønderskov,    Postdoktor,    Handelshøyskolen Innlandet
  • Ulla Higdem,    Professor,   Handelshøyskolen Innlandet
  • Trude Hella Eide,    Senterleder,    KOI
  • Hilde Kjendalen,    Høyskolelektor,    HSV
  • May Kunz,    Høyskolelektor,    HSV
  • Egil Hartberg,    Instituttleder,    SELL
  • Tonje Lauritzen,    Instituttleder,    Østlandsforskning